De klant als uitgangspunt

Ondernemen klant als uitgangspunt

De klant als enige uitgangspunt

De reden dat een ondernemer zijn bedrijf start is bijna altijd omdat hij een goed idee heeft en denkt (te weten) dat er markt voor is. Het product dat gelanceerd wordt of de dienstverlening die uitgerold wordt is in zijn ogen iets waar klanten op zitten te wachten. In veel gevallen is de ondernemer de vakman die een product fabriceert of de specialist die perfect weet waar de klant behoefte aan heeft. De ondernemer levert op het juiste moment en zonder fouten. Niets meer, niets minder.

Het leveren van het product of de dienst aan de klant op het juiste moment zonder fouten is simpelweg voldoen aan ‘the voice of the customer’.

ondernemen groeien van bedrijf

De groei van het bedrijf

Bij veel beginnende ondernemers komt een moment, waarop hij ingehaald wordt door het succes van het product of de dienst die geleverd wordt. Dan volgt de overweging om de capaciteit die hij heeft uit te breiden door iemand in dienst te nemen, gevolgd door nog een medewerker en nog één en nog één. Het bedrijf groet en de ondernemer kan succesvol met schaalvergroting het product of de dienst aan meer klanten aanbieden. Nog steeds volgens het 'the voice of the customer' principe.

De ondernemer is nog prima in staat om het geheel te overzien en weet in grote mate wat de klanten vragen en wat zijn medewerkers doen.

"Er komt een moment in de groei van een bedrijf -omzet en medewerkers- dat de ondernemer zich steeds meer bezig moet houden met managementtaken. "

Van ondernemer naar manager

Nieuwe medewerkers weten niet altijd exact wat klanten vragen, omdat zij die klanten niet spreken of zelfs niet zien. Daarnaast dreigt er bij groei van de onderneming een risico voor kwaliteitsverlies. Nieuwe medewerkers voelen niet altijd de behoefte van de klant voor een dienst of product, dat op tijd en foutloos geleverd dient te worden.

De tijd van de ondernemer gaat steeds meer in het managen van taken zitten in plaats van in zijn oorspronkelijke rol; het leveren van een dienst of product. Iets waar hij niet bij de start van zijn onderneming geen rekening mee heeft gehouden.

Klachten van klanten

Door de groei van zijn bedrijf en het toenemende aantal medewerkers komt er minder grip op de kwaliteit en levering van het product of de dienstverlening. Het gevolg is dat de kans groter wordt klanten niet meer tevreden zijn over de dienstverlening en vragen stellen over het tijdstip van de levering van producten. Hoe vreemd het ook klinkt, maar zo lang klanten nog van zich laten horen is er kans op herstel van de kwaliteit. Erger wordt het als klanten niets laten horen en helemaal wegblijven en dat de omzet beetje bij beetje verminderd. Minder omzet betekent minder opbrengsten, terwijl de kosten nog steeds even hoog zijn.

Op tijd bijstellen en oplossen

Elke ondernemer wil grip houden op de kosten van zijn bedrijfsvoering met behoud van tevreden klanten. De vraag is vaak hóe dat gerealiseerd kan worden. Ensõ E-volution is daarin gespecialiseerd. Met de Lean Six Sigma Methode zorgen wij voor een winstgevender situatie door de kosten te verlagen en de omzet te vergroten door klanten weer te binden aan het bedrijf.

Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methode voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van  processen binnen bedrijven. Heeft u geen behoefte aan dure consultants? Kies dan voor No Cure - Pay Less. Als wij een samenwerking aangaan committeren wij ons aan de opdracht. In grote lijnen komt dat neer op een vergoeding voor het advies en de implementatie daarvan als er aantoonbare resultaten zijn geboekt. Een eerste stap is een gesprek om te ondervinden of wij iets voor u kunnen betekenen.